चीनले गरेको विश्वकै ठूलो राजनीति प्रयोग

Everest Fuji News २०७४ आश्विन २९ मा प्रकाशित       Published at 2017 Oct 15


३० जुलाइ २०१७ मा जनमुक्ति सेनाको ९० औं स्थापना दिवसमा आयोजित सैनिक परेड कार्यक्रममा सेनाको जिपमा सवार चिनियाँ राष्ट्रपति सी । तस्बिरः सिन्ह्वा चिनियाँ राष्ट्रपतिले पार्टी, राज्य, सेना र नागरिक समाजमाथि नियन्त्रण गरिसकेका छन् राष्ट्रपति सी जिनपिङले सफलतापूर्वक चीनलाई अगाडि बढाउन सक्लान् त ? यो अहिलेको विश्वको महत्वपूर्ण राजनीतिक प्रश्न भएको छ । ‘हो, सीले सक्छन्’, बेइजिङका केही मानिसहरू भन्छन् । ‘उनले सक्दैनन्’, अरू भन्छन् । चीन र विश्व राजनीति जानेबुझेको मानिसलाई थाहा छ- यसको उत्तर कसैलाई पनि थाहा छैन । वासिंटनमा पनि ठूलो बहस चलिरहेको छ । जिनपिङ नेतृत्वमा आएपछि चीन बलियो, दृढ र आक्रामक बन्दै जाँदा चीनप्रतिको अमेरिकी नीति परिवर्तन गर्ने कि नगर्ने भन्नेबारेमा छलफल भइरहेका छन् । परिवर्तन गर्ने हो भने कसरी गर्ने र के गर्ने ? दक्षिण चिनियाँ सागरका कृत्रिम टापुहरूमा हातहतियार तैनाथ गर्ने हो कि ? सस्तो श्रमशक्तिको संख्या कम हुँदै जाँदा चीनले आफ्नो आर्थिक वृद्धिलाई कायम राख्न सक्ला त भन्ने प्रश्नहरू उठेका छन् । जनताका आम्दानी बढ्दै जाँदा मध्यमस्तरका अर्थतन्त्र भएका मुलुकहरू यस्तै समस्यामा परेका छन् । अरू मुलुकमा भन्दा पनि बढी अधिनायकवादी व्यवस्था भएका कारण चीनको विदेश नीति र अर्थतन्त्रमा सबैभन्दा ठूलो असर भने त्यहाँको राजनीतिक नेतृत्वले लिने निर्णयले पार्नेछ । यस अर्थमा चीनको राजनीतिक व्यवस्था र त्यसमा आउने परिवर्तन सबैभन्दा महत्वपूर्ण विषय हुन् । अहिलेसम्ममा सी के चाहन्छन् भन्ने प्रस्ट भइसकेको छ । चिनियाँ कम्युनिस्ट पार्टीको नेतृत्वमा माथिबाट तलसम्म गरिने परिवर्तनको माध्यमले चीनको जटिल अवस्थामा रहेको समाज र अर्थतन्त्रलाई उनी अगाडि बढाउन चाहन्छन् । चिनियाँ कम्युनिस्ट पार्टी खुला बजार अर्थतन्त्र र कम्युनिस्ट पार्टीनियन्त्रित राज्य र राजनीतिको सचेत रूपमा गरिएको मि श्रणको प्रयोग गरेर आफ्नो मुलुकलाई अगाडि बढाउन चाहन्छ । विश्व इतिहासमा यस्तो प्रयोग कहिल्यै पनि भएको छैन । यो प्रयोग अद्वितीय छ । चीनको यो अनुपम प्रयोगमा महान् नेता माओत्से तुङ एउटा प्रेरणा हुन् भने व्यावहारिक सुधारवादी नेता देङ सियाओ पिङ अर्का र उत्तिकै महत्वपूर्ण छन् । ‘सीले देङको मार्ग अवलम्बन गर्नेछन्’, चीनको सरकार समाचार एजेन्सी सिन्ह्वाले प्रसारण गरेको एउटा टिप्पणीमा भनिएको थियो । सीले गरेको अधिनायकवादको चतुर प्रयोगले उनको पार्टीलाई शक्तिशाली बनाइराख्ने मात्रै छैन कि पूरै राजनीतिलाई जनताको नजिकै राखिरहनेछ । सी र चिनियाँहरूले चाहे झैं यी सबै प्रयोग सफल भए भने पश्चिमा मोडेलको उदारवादी र पुँजीवादी प्रजातन्त्रको लागि यो बलियो र प्रतिस्पर्धी विचारधारा हुनेछ । यसले विकासोन्मुख मुलुकहरूलाई आकर्षित गर्न सक्छ । अहिलेसम्म सीले पार्टी, राज्य, सेना र नागरिक समाजमाथि नियन्त्रण गरिसकेका छन् । बो जीलाई प्रकरणले पार्टीभित्रको आन्तरिक समस्या सतहमै ल्याइदिएको थियो । तर पारिवारिक विरासतकै कारण कम्युनिस्ट बनेका सीले (सीका पिता पनि चिनियाँ कम्युनिस्ट पार्टीका नेता थिए) समय र परिस्थितिको ज्ञान भएको र सीपयुक्त अधिनायकवादी शासकले परिस्थितिलाई सबैभन्दा राम्रोसँग सामना गर्न सक्छन् भन्ने ठानेका हुन सक्छन्, त्यस्तै शासन व्यवस्था उपयुक्त हुन्छ भन्ने ठानेका हुन सक्छन् । लेनिनको मात्र होइन, प्लेटो र कन्फुसियसका विचारहरूको पनि प्रयोग गर्नुपर्ने उनले ठानेका छन् भन्ने उनका मन्तव्यहरूबाट थाहा पाइन्छ । सन् १९४८ मा चीनविज्ञ र्‍यान मिचेलले एउटा आलेखमा एकजना ठूला कम्युनिस्ट नेता सी झोङछनले भनेको भन्दै लेखेका छन्, ‘हामी कम्युनिस्ट पार्टीका सदस्यहरूमा हुने राम्रा गुण भनेको समर्पण भाव र इमानदारी हुन् ।’ सन् २०१३ मा पार्टीका सदस्यहरूलाई सम्बोधन गर्दै उनका छोरा वर्तमान चिनियाँ राष्ट्रपति सी जिनपिङले भनेका थिए, ‘कम्युनिस्ट पार्टीका अगुवा कार्यकर्ताले सर्वसाधारण जनतालाई समर्पण भाव र इमानदारीका साथ व्यवहार गर्नुपर्छ ।’ यसले वर्तमान राष्ट्रपतिमा उनका पिता र त्यो समयको कम्युनिस्ट पार्टीको सोच र कार्यशैलीको छाप परेको देखिन्छ। चीनमा बढ्दै गएको नियन्त्रण र अधिनायकवादले पार्टी र राज्यको कारबाहीमा परेका हजारौं अधिकारी र कार्यकर्तालाई अप्ठेरो स्थितिमा पुर्‍याएको छ । स्वतन्त्र र आलोचनात्मक बहस हुनुपर्छ, नागरिकले स्वतन्त्र रूपमा सामूहिक क्रियाकलाप गर्न पाउनुपर्छ र गैरसरकारी संस्थाहरू सञ्चालन गर्न पाउनुपर्छ भन्ने चिनियाँहरूलाई सीको शासनविधिले अप्ठेरो स्थितिमा पुर्‍याएको छ । अहिले बेइजिङ जाँदा जीमेल, गुगल र इन्टरनेटमा केही सुविधा लिन गाह्रो पर्छ । केही वर्ष पहिला चीन निकै खुकुलो भइसकेको थियो । अहिले चिनियाँ बौद्धिकहरू सार्वजनिक स्थानहरूमा खुला रूपमा बोल्न हच्किन थालेका छन् । केही वर्षअघि खुलेर बोल्न थालिसकेका उनीहरूमा अहिले एक किसिमको डर देखिन्छ । अगुवा नागरिक अधिकारकर्मी र ब्लगरहरू गिरफ्तार गरिएका र विभिन्न आरोपमा थुनिएका छन् । गैरसरकारी संस्थाहरूमा रूसी राष्ट्रपति पुटिनले लगाएका जस्ता प्रतिबन्ध लगाउने नयाँ कानुनको मस्यौदा प्रस्ताव गरिएका छन् । अर्को कानुनले राष्ट्रिय सुरक्षाको परिभाषाभित्र विचारधारा र संस्कृतिलाई पनि समेटेको छ । उक्त परिभाषाअनुसार चीनले ‘राष्ट्रिय सुरक्षाको लागि चीनको अद्वितीय संस्कृति र चिनियाँ राष्ट्रवादलाई अगाडि बढाउने र हानिकारक संस्कृतिहरूको हस्तक्षेपको प्रतिरोध गर्नेछ’ । सीको समर्थन र विरोध गर्ने दुवैथरीले यस्ता परिवर्तनहरू गरेको स्विकार्छन् । सीको समर्थन गर्नेहरूले उनले यस्तै दृढनिश्चयका साथ अगाडि बढाएका सुधारका कार्यक्रमहरू हेर्न र प्रशंसा गर्न भन्छन् भने उनका विरोधीहरूले यस्तो पश्चगामी क्रियाकलाप खेदजनक भएको बताउँछन् । स्थानीय सरकारहरूको ऋण घटाउन, कृषिका लागि प्रयोग गरिने जग्गाको अधिकार र परिवारहरूलाई दिइने सुविधाका लागि पुनः थालिएका कार्यक्रमहरू पश्चिमा सञ्चारमाध्यमका हेडलाइन बनेर आउनुपर्ने उनीहरू ठान्छन् । सीले गरेको अधिनायकवादको चतुर प्रयोगले उनको पार्टीलाई शक्तिशाली बनाइराख्ने मात्रै छैन कि पूरै राजनीतिलाई जनताको नजिकै राखिरहनेछ । सी र चिनियाँहरूले चाहे झैं यी सबै प्रयोग सफल भए भने पश्चिमा मोडेलको उदारवादी र पुँजीवादी प्रजातन्त्रको लागि यो बलियो र प्रतिस्पर्धी विचारधारा हुनेछ । यसले विकासोन्मुख मुलुकहरूलाई आकर्षित गर्न सक्छ । यस्तो भयो भने पनि यसलाई पश्चिमा विश्वको लागि चुनौती मात्रै ठान्नु हुन्न, उल्टै फाइदा हुनेछ । बलियो प्रतिस्पर्धी भयो भने यथार्थ धरातलमा टेकिरहनुपर्ने हुन्छ । सन् २००० को दशकको सुरुआततिर पश्चिमा राष्ट्रहरूमा उत्पन्न अहंकार प्रतिस्पर्धीको अभावले भएको हो । त्यस्तो अहंकारले इराकलगायत मुलुकमा शासन व्यवस्था फेर्न उक्सायो र मुलुकभित्र पुँजीवादको उग्ररूप लागू गर्न उक्सायो । पश्चिमा मुलुकहरूमा देखिएको जस्तोे अहंकार चीनमा नदेखिएको राम्रो हुन्छ । चीनमा क्रान्तिकारी र छोटो समयमा भन्दा विस्तारै र स्वाभाविक विकासक्रममा परिवर्तन भयो भने राम्रो होला । यो चाहका पछाडि केही तर्कहरू छन् । धेरै चिनियाँ पनि यस्तै चाहन्छन् । यो विश्व शान्ति र युद्धको त्रासदीसँग जोडिएको विषय हो । चीनमा छिटोछिटो परिवर्तन भए भने चिनियाँ शासन पद्धति संकटमा पर्न सक्छ। संकटमा परेको कम्युनिस्ट शासन व्यवस्थाले खासगरी उसको छिमेकलाई लक्षित गरेर ‘राष्ट्रवाद’ को आक्रामक कार्ड खेल्नबाट आफैंलाई रोक्न सक्तैन । त्यहीमाथि चीनले सधैं दोहोर्‍याउँदै आएको १५० वर्षको बाह्य हस्तक्षेपका कारण सामना बेहोर्नुपरेको राष्ट्रिय लज्जा र विगतका घटनाक्रमको राज्य र कम्युनिस्ट पार्टीलाई सजिलो हुने गरी गरिएको प्रस्तुतिले चिनियाँ नागरिकलाई कम्युनिस्ट पार्टी र चिनियाँ राज्यप्रति समर्पित बनाएको छ । दशकौंसम्म सर्वसाधारणलाई प्रशिक्षित गरिएको कम्युनिस्ट विचारधारा र चिनियाँ राष्ट्रवादले चीनका शासकलाई राष्ट्रवादको कार्ड खेल्न सजिलो बनाउनेछ । चीनले बनाएका कृत्रिम टापुहरूमाथि अमेरिकी निरीक्षक विमानहरू उड्दा उसले अमेरिकालाई गम्भीर चेतावनी दिएको छ । थप बाह्य र गम्भीर चुनौतीहरू सामना गर्नुपर्‍यो भने के गर्ला ? सजिलै कल्पना गर्न सकिन्छ । त्यस्तो बेला युद्ध खतरा हुन अमेरिका र चीनबीच प्रत्यक्ष युद्ध हुनै पर्दैन । बाराक ओबामाको शासनकालमा चीनलाई कतिसम्म चिढाउन सकिन्छ भन्नेमा स्पष्ट सीमा कोरिएको थियो । चीनले पनि त्यस्तै सीमा कोरेको थियो । यी सीमारेखा मिच्नुको परिणाम असाध्यै खतरनाक र अकल्पनीय हुन सक्छ । तर सीको नेतृत्व क्षमता र कौशलका कारण उनले यस्तो अवस्था आउनबाट पार लगाउन सक्छन् भन्ने आशा गर्न सकिन्छ । बहुदलीय लोकतन्त्र उत्कृष्ट व्यवस्था हो भनेर तर्क गर्न लोकतन्त्रमा विश्वास गर्ने व्यक्ति नै हुनुपर्छ भन्ने होइन । लोकतन्त्रमा पाइने स्वतन्त्रताहरू महत्वपूर्ण छैनन् भन्नु बेइमानी हुन्छ । समाजलाई कस्दै जानुभन्दा विस्तारै खुल्दै जानु चीनका लागि उपयुक्त हुन्छ भन्ने चीनका कामरेडहरूले बुझ्नु आवश्यक छ । -दि गार्डियनबाट अनूदित । एस युनिभर्सिटी अफ अक्सफोर्डमा ‘युरोपियन स्टडिजका प्राध्यापक’ हुन्।


प्रतिक्रिया

सम्बन्धित खवर

ताजा समाचार



Copyright © 2024 News. All Rights Reserved.