यिनै हुन् स्याउ बाजे जसले पहिलो पटक मुस्ताङमा स्याउ पुर्याएका थिए

Everest Fuji News २०७३ कार्तिक १४ मा प्रकाशित       Published at 2016 Oct 30


मुस्तांग,नेपाल। हिमाल पारीको जिल्ला मुस्ताङ यतीबेला धेरैको चासोको विषय बनेको छ । त्यसैले त्यहाँ पुग्नेहरु मुस्ताङको बयान गरेर थाक्दैनन । नपुग्नेहरु एकचोटी जसरी भएपनि पुगेरै छाड्छु भन्ने योजना बनाउछन । ३० वर्ष अघिसम्म मुस्ताङ मुक्तिनाथ मन्दिरले प्रसिद्ध थियो । समयको परिवर्तनसंगै मुस्ताङको अर्को विशेषता स्याउ बनेको छ । मुस्ताङे स्याउका पारखीको संख्या दिनहुँ बढ्दो छ । मुस्ताङ पुगेर फर्कदा रैथाने स्याउ बोक्न सायदै कसैले भुल्दो हो । मुस्ताङे स्याउ अब फलमा मात्र सिमित छैन । यो बोतलमा जुस र रक्सीमा परिणत भएको छ । अन्र्तराष्ट्रिय बजारमा ह्वस्की, ब्रान्डी, वाईन बनेर स्याउ फैलिएको छ । मुस्ताङमै पनि मुस्ताङे स्याउको मार्फा प्रसिद्ध छ । मुस्ताङे स्याउ प्रशिद्ध गराउने श्रेय बुद्धिरत्न शेरचनलाई जान्छ । उनले मुस्ताङमा व्यवसायी स्याउ खेतीको शुरु गरेका थिए । उनी गर्वसाथ भन्छन्, ‘नेपालमा व्यवसायी स्याउ खेती गर्ने पहिलो मै हुँ ।’ उनी ७७ वर्ष अगाडी म्याग्दीमा जन्मिएर मुस्ताङमा हुर्किए । पढ्नको लागि त्यतीबेला म्याग्दी र मुस्ताङ दुबै ठाउमा स्कुल थिएन । उनलाई सानै देखि पढ्न औधी रुची थियो । उनको वुवाको म्याग्दीमा धान खेत थियो । त्यही भएर उनीहरु ६ महिना म्याग्दी र ६ महिना मुस्ताङमा बस्नु पथ्र्यो । स्कुल नभएपनि उनको लागि पढ्न असम्भव भएन । त्यतिबेला म्याग्दीमा पण्डितका छोराहरु गुरुकुल शिक्षा लिने गर्दथे । पढ्नकै लागि शेरचनले पण्डितका छोराहरुलाई साथी बनाए । उनीहरुसँगसँगै गुरुकुल पढेर सामान्य अक्षर चिने । मुस्ताङमा पनि उनले पण्डितकै छोरासँग दोस्ती जमाए । किनकी, उनलाइ जसरी पनि पढ्नु थियो । पण्डितहरुको गाउमा मानसम्मान देखेर पढाइजस्तो ठुलो केही रहेनछ भन्ने छाप उनको दिमागमा सानैमा परिसकेको थियो । ती दिन सम्झिदै उनी भन्छन ‘त्यो पढाइको भोक र तिर्खाले मलाई काठमाण्डौ डोर्यायो । ’ बुवा पुर्णबहादुर शेरचनले उनलाई पढाउने जागर देखाएनन् । बुवा घोडा व्यापारी भएकाले घोडा व्यापार गर्न घोडाहरु लिएर देशभरी डुल्थे । चीनको तीब्बतबाट घोडा ल्याएर उनका बुवाले नेपालभर घोडा व्यापार गर्थे । बुवाको सपना उनलाई पनि घोडा व्यापारी बनाउने थियो । तर ,उनले पढेर घोडा व्यापारी भन्दा पनि ठुलो मान्छे बन्ने सपना देखिसकेका थिए । भन्छन् ‘म घोडाको पछि लागेको भए मेरो जीवन देशविदेश नदेखी बित्थ्यो । सायद मुस्ताङमा स्याउ खेती सुरुवात गर्न धेरै कुर्नुपथ्र्यो ।’ उनको सपनाको भर्याङ बन्ने काम उनको फुपुले गरिन् । त्यो जमानामा पनि उनको फुपलाई पढ्नुपर्छ भन्ने चेतना थियो । उनी फुपाजुसँग काठमाण्डौ पढ्नकै लागि छिरे । ‘मनमनै मैले प्रण गरेको थिएँ । मान्छे बनेर मुस्ताङ फर्कन्छु । मुस्ताङलाई चिनाउने काम गर्छु । ’ उनले काण्ठमाडौँ यात्रा सम्झदै भने । विं सं २००७ सालमा देशमा भर्खर प्रजातन्त्र आएको थियो । जनताको छोराछोरीहरुले भर्खरै मात्र स्कुल जान सुरु गरेका थिए । उनी छिर्दा काठमाण्डौ अहिलेको जस्तो भिडभाड थिएन । सुनसान काठमाडौँ मुस्ताङजस्तै थियो, भलै भौगोलिकरुपमा फरक किन नहोस् । सहर हेर्नको लागि असन, न्युरोड, भक्तपुर र पाटन नै पुग्नुपथ्र्यो । अरु ठाउको विकास त्यो समयमा भएकै थिएन । अन्य ठाउमा खेतीबाली हरियाली थियो । काठमाडौं सुन्दर थियो । केही समय उनी फुपाजुसँग बसे । पछि उनलाई फुपाजुलाई दुःख दिने मन भएन । त्यसैले साथीहरुसँग मिलेर बस्न थाले । ५ जना साथीहरु मिलेर बस्दा उनको भागमा ५ रुपैयाँ पथ्र्यो । त्यो सबै पैसा उनलाई फुपुले दिने गर्थिन । महिनाको ५० को दरले उनले वर्षमा ६ सय पाउँथे । त्यही ६ सयले उनले वार्षिक खर्च पुर्याउथे । ११ वर्षको हुदा उनी जुद्धोदय हाइस्कुलमा कक्षा ६ मा भर्ना भए । उनीसँगै काँग्रेस नेता सुवर्ण शमशेर राणाका छोराछोरी र अन्य मन्त्रीहरुका छोराछोरी साथी थिए । १६ वर्षमा द्धितिय श्रेणीमा एसएलसी पास गर्दा उनको भुँइमा खुट्टा थिएन । नेपालभर औंलामा गन्न सकिने एसएलसीवाला थिए । त्यसमध्येका एक थिए मुस्ताङका शेरचन । एसएलसी पछि के गर्ने के पढ्ने उनी दोधारमा थिए । साथीहरुको सल्लाहमा आईएस्सी गर्ने मनसाय उनको थियो । आइएस्सी पढ्नको लागि त्रिचन्द्र बाहेक अरु कलेज काठमाण्डौमा थिएन । उनले त्रिचन्द्रमा आवेदन दिए । त्यती बेला गोरखापत्रमा हप्तामा एकचोटी मात्र आउथ्यो । एकदिन उनी गोरखापत्र हेर्दै थिए । एक्कासी उनको ध्यान एउटा बिज्ञापनमा प¥यो । उक्त विज्ञापनमा भारतको विश्वबिद्यालयमा कृषि अध्ययनका लागि छात्रवित्तृ आह्वान गरिएको थियो । एसएलसी पासले ५ वर्ष र आइएस्सीेले ३ वर्ष पढे पुग्ने लेखिएको थियो । उनलाई कृषीमा रुची थियो । दायाँबायाँ नसोची आवेदन दिए । उनको नाम दोस्रो नम्बरमा निक्लियो । उनी संगै १६ जना छात्रवृत्तिमा पढ्न भारत गए । भारतको मौसम गर्मी हुन्छ भन्नेमा उनी विज्ञ थिए । भारत गएको ५ वर्षसम्म उनी घर आउन पाएनन् । छुट्टिको समयमा उनी भारतको काश्मिर तथा हिमाञ्चल प्रदेश पनि पुगे । त्यहाँको फलफूल तथा स्याउखेती देख्दा उनले मुस्ताङ सम्झिए । त्यतीबेला उनले मनमनै प्रतीज्ञा गरे । ‘अब मुस्ताङलाई मात्र होइन पुरै नेपाललाइ स्याउ खेतीले परिवर्तन गर्छु ।’ imageस्याऊ बाजे (बुद्दिरत्न शेरचन आफनो धर्मपत्नीसंग) सय वर्षिय वुवा पुर्णबहादुर शेरचनसंग स्याउबाजे काश्मिरको स्याउ खेती देखेर उनमा आत्मविस्वास पलायो । किनकी, मुस्ताङ ,काश्मिर र हिमाञ्चल प्रदेशको वातावरण उस्तै थियो । त्यतिबेला उनले मुस्ताङको हिमश्रृखंला सम्झिए । कालीगण्डकी र नीलगीरी सम्झीदै स्याउ, नासपाती आरुबखडा, खुरुपानी र अन्य तरकारी खेती गर्ने सपना पाले । अनी स्याउखेतीलाई उपयुक्त हुने हावापानी नेपालको कुन कुन जिल्लामा छ, त्यो पनि खोज्न थाले । भारतको भुवनेश्वर विश्वबिद्यालयबाट अध्ययन सकिसकेपछि उनी पोखरा गए । पोखरा वागवानी केन्द्रमा कृषी विशेषज्ञको पोस्ट खाली थियो । उनी त्यही पोस्टमा नियुक्ति भए । त्यसपछि १ वर्ष पोखरा वागवानी केन्द्रमा बिताए । उनको सपना मुस्ताङमा स्याउखेती गर्नु थियो । त्यसपछि उनी माटो विशेषज्ञको १२ जनाको टोली लिएर मुस्ताङ हानिए । त्यो २०२३ सालको समय थियो । यातायातको सुविधा थिएन । पैदल यात्रामा उनले कृषकहरुसँग फलफूल खेती सम्बन्धी अन्र्तक्रिया गर्दै गए । तर कुनै पनि ठाउको किसानले स्याउ खेती गर्ने जागर देखाएनन । उल्टै उनलाई ‘अन्नबाली उब्जाउ हुने ठाउमा पात झरेर उजाड हुने रुख किन रोप्नु भनेर हप्काए ।’ मुस्ताङको सदरमुकाम त्यती बेला दाना भन्ने ठाउमा थियो । हाल त्यो ठाउ म्याग्दीमा पर्छ । त्यो ठाउमा फलफुल फलाउने प्रसस्तै सम्भावना रहेको थियो । मुस्ताङको लोमान्थाङ भन्ने ठाउमा त्यतीबेला भोटे राजाहरुले राज गर्दथे । त्यहा पनि उनी स्याउखेतीका लागि पुगे । कतैबाट राम्रो प्रतिक्रिया नआएपनि उनले हिम्मत हारेनन । मुस्ताङमा केही गरेर देखाउछु भन्ने सपनाले उनलाई झक्झकाइ रह्यो । मुस्ताङको धेरै ठाउमा स्याउखेती हुन्छ भनेर कसैले विस्वास गरेनन् । त्यहाँका मानिसहरुले स्याउको स्वाद नै थाहा पाएका थिएनन् । यातायातले नजोडिएको सो ठाऊँमा स्याउ अपरिचित थियो । ‘मान्छेलाई स्याउ भन्ने थाहै थिएन, कसरी खेती गर्ने आँट आओस् ।’ हास्दै उनले विगत नियाँले । गाउबाट राम्रो प्रतिक्रिया नपाएपनि उनको स्याउखेती गर्ने सपना तुहिएको थिएन । जसरी भएपनि स्याउखेती गरेरै छाड्ने उनको दृढ प्रतीज्ञा थियो । त्यसपछि स्याउखेती गर्ने उपयुक्त जग्गा लोमान्थङमा रोजे । स्थानीय मुखिया ईन्द्रमान शेरचनले स्याउखेतीको लागि जग्गा उपलब्ध गराए । त्यही ठाउमा नै स्याउ खेती गर्नको लागि बागवानी कृषी फर्म स्थापना गराए । स्याउखेती सुरु गर्नको लागि स्याउको बेर्ना ल्याउन समस्या थियो । किनकी नेपालको कुनै पनि ठाउमा स्याउखेती सुरुवात भएको थिएन । उनले स्याउको बेर्नाहरु भारतबाट ल्याए । मुस्ताङको मार्फा भन्ने ठाउबाट स्याउखती सुरु गरे । मार्फाबाट सुरु भएको स्याउ खेती ५ वर्षमा फल्न थाल्यो । त्यसपछि किसानहरु स्याउ खेतीमा आर्कषित हुन थाले । फेरि उनले किशानहरुलाई स्याउखेती गर्ने प्राविधिक तालिम दिए । तालिम दिदाँ किसानहरुलाइ खान बस्न र भत्ता समेत दिनुपरेको थियो । पहिला १० बोट मात्र स्याउ रोप्नु भन्दा नमान्ने किसानहरु पूरै जमिनमा स्याउ रोप्न हौसिए । त्यसपछि मुस्ताङ स्याउले विस्तारै प्रसिद्ध हुदै गयो । मुस्ताङ पछि देशको विभिन्न हावापानी मिल्ने ठाउमा स्याउखेती हुदै गयो । २०२३ सालमा मुस्ताङबाट सुरु गरेको स्याउखेती पछि देशभर नै फैलियो । काश्मिरे स्याउको आत्मनिर्भरता मुस्ताङे स्याउले केही हदसम्म कम गर्यो । शेरचन भन्छन ‘अहिले पनि देशको विभिन्न ठाउमा उत्पादन भएको स्याउले नेपालको स्याउको माग धान्न सक्छ । तर, ढुवानीको समस्याले नेपालको स्याउ ओझेलमा परेको छ । मुस्ताङ र जुम्लाबाट स्याउ ल्याउनुभन्दा अन्य देशबाट स्याउ ल्याउन सजिलो भएको छ ।’ मुस्ताङमा स्याउखेती गर्नका लागि शेरचनले लामो समयसम्म मार्फा वागवानी केन्द्र सम्हालेर बसे । त्यसपछि बागवानी केन्द्रमा फलफुल खेतीको तालिम दिन देशको ७५ वटै जिल्ला चहारे । विभिन्न जिल्लामा उनले फलफुल खेतीको तालिम दिए । जुम्लामा समेत उनले स्याउ खेतीको तालिम दिए, केही समय उतै बिताए । उनी भन्छन ‘ ३० वर्षे जागिरको शिलशिलामा फलफुल खेती तालिम दिन नपुगेको जिल्ला छैन । देशका प्रत्येक जिल्लामा फलफुल खेती गर्न सिकाएको छु । ’ जागिरको सिलसिलामा उनी विचमा २ वर्ष नेदरल्याण्ड तालिमको लागि पनि पुगे । त्यही सिलसिलामा उनले युरोपियन देशहहरु समेत भ्रमण गरे । तिस वर्ष जागिर खाईसकेपछि २०५२ सालमा उनले सरकारी जागिरबाट बिदा भए । उनी जीवनमा आराम गर्न चाहन्थे । आफु हुर्केको ठाउमा अझै केही गर्न चाहन्थे । त्यसैले उनले मुस्ताङमा नै केही गर्नको लागि सरकारी जागिरबाट अवकाश लिए । buddhi-ratan-serchan-nepalaaja-02 स्याउबाजे र उनकी धर्मपत्नी जागिरबाट अवकाश लिईसकेपछि उनी फेरि मुस्ताङ फर्किए । मुस्ताङमा नै बसेर आफ्नो गाउठाउको समाजसेवामा सक्रिय भए । गाउमा स्कुल बनाउनको लागि उनले २५ रोपनी जग्गा दान दिए । त्यही जग्गामा जनआर्दश उच्च माध्यमिक विद्यालय बनेको छ । मुस्ताङमा नै उच्च शिक्षा लिने मौका धेरैले पाएका छन । त्यती गर्दा उनको जीवनमा सन्तुष्टी मिलेको उनी बताउछन । प्रसिद्ध कवी भुपी शेरचन मुस्ताङकै हुन । भुपी बुद्धिरत्नको नजिककै आफन्त पर्छन । मुस्ताङमा कवी भुपीको नाममा भुपी स्मृती पुस्तकालय बनाउने कुरा भयो । उनले उक्त पुस्तकालय निमार्णको लागि १ लाख रुपैयाँ दान दिए । उनकै दानले पुस्तकालय निर्माणमा कडीको काम गर्यो । शेरचन भन्छन् ‘मुस्ताङलाई चिनाउने मुक्तिनाथ, यहाँको वातावरण ,कवी भुपी र मुस्ताङे स्याउले नै हो । तर, मलाइ पछिल्लो पुस्ताले चिन्दैन । ’ उनलाइ चिन्ने बुढापाका धेरै छैनन । मुस्ताङमा धेरैले सुनेका छन्, ‘स्याउबाजे’ बुद्धिरत्न शेरचन हो । तर, ती मध्ये कमै मात्रले उनलाइ भेटेका छन्, चिनेका छन । मुस्ताङको ‘स्याउबाजे ’अहिले काठमाण्डौको बानेश्वरमा बस्छन् । ७७ वर्षे उमेरमा पनि उनी अत्यन्तै स्वस्थ र तन्दुरुस्त छन । त्यसैले उनी समय समयमा मुस्ताङ आउजाउ गरिरहन्छन । उनी भन्छन ‘अझै जवान छु, हिडडुल राम्रोसँग गर्न सक्छु । मुस्ताङको लागि अझै धेरै गर्ने सोच बनाएको छु ।’ उनका बुवा पुर्णबहादुर सय वर्षको हुँदा पनि चश्मा नलगाइकन पढ्न सक्छन् । त्यसैले उनलाइ आफुले मुस्ताङको लागि काम गर्न धेरै समय बाँकी भएको बताउछन । उनलाई मुस्ताङमा पर्यटकहरु खचाखच देख्दा खुसी लाग्छ । मुस्ताङको स्याउको चर्चा जताततै हुँदा उनलाई आत्मसन्तुष्टी हुन्छ । कसैले ‘स्याउ बाजे’ भनेर चिनिदियो भने उनी फुरुङग हुन्छन् । त्यसैले त उनी प्रसिद्ध कवी भुपिनले उनको बारेमा लेखेको यो कविता सम्झिरहन्छन् । ‘स्टीप जब्सले अलीकती टोकेर । जुठो पारेको स्याउको दाना विश्व बजार डुल्छ पातको जुल्फी हल्लाउँदै । यता मुस्ताङमा विल्कुल गुमनाम छन् ओम माने पेने जप्ने स्याउ बाजे । उनै हुन जसले गरे केवल स्याउका बोटसंग अमर प्रेम । त्यही रसीलो बोटसंग गरे घरजम । खर्चीए ऋतुका संयौ चक्र र जन्माए बिस हजार सन्तान हरु । उनै हुन जसले चखाए देशलाई मुस्ताङे स्याउको चोखो स्वाद । उनै हुन जसले रोके कास्मीरे स्याउको दादागिरी ।’ प्रस्तुति : सागर बुढाथोकी (साभार:नेपाल आज )


प्रतिक्रिया

सम्बन्धित खवर

ताजा समाचार



Copyright © 2024 News. All Rights Reserved.